یوگا و فواید آن بر سلامت بالغین مبتلا به دیابت نوع 2

21 ژوئیه 2016- بر اساس گزارش یک مطالعه ی جدید، افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 که به یوگا می پردازند، فواید بسیاری از انجام این ورزش از جمله کاهش قند خون را تجربه می کنند.

دانشمندان دانشگاه Donghuaدر شانگهای به بررسی اثرات یوگا بر بالغین مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. به منظور این تحقیق، آنها  12 کارآزمایی تصادفی را متاآنالیز نمودند.

این کارآزمایی ها در فاصله ی سالهای 1992 تا 2014 انجام شده بود و درمجموع 864 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در آنها شرکت داشتند. افراد شرکت کننده در کنار سایر درمانها یا بدون استفاده از سایر روشهای درمانی در جلسات یوگا درمانی شرکت داشتند.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Jie Cuiوهمکارانش در درجه ی اول به بررسی تأثیر یوگا بر قند خون  این افراد پرداختند. نتایج ثانویه در این تحقیق شامل هموگلوبین A1C، کلسترول تام، تری گلیسرید و قند خون  پس از غذا بود.

 محققان می گویند: بر اساس شواهد گردآوری شده، یوگا به طور چشمگیری سبب کاهش قند خون ناشتا شده و سایر نتایج بالینی را در بیماران  مبتلا به دیابت نوع  2 بطور چشمگیری تغییر می دهد.

 تنوعی در کاهش مقدار قند خون ناشتا و هموگلوبین A1Cدر این آنالیز مشاهده شد، این یافته ها حتی پس از در نظر گرفتن حساسیت آنالیزها و آنالیزهای انجام شده در زیر گروه ها باز هم  مشاهده گردید.

محققان می گویند: این ناهمگونی ممکن است به دلیل تفاوت های موجود در روشهای بالینی و اجرای  تحقیقات یا به دلیل تفاوت های  رژیم غذایی و شیوه ی زندگی افراد شرکت  کننده باشد.

محققان افرودند: این نتایج از این ایده که تمرینات مبتنی بر یوگا، می تواند یک جایگزین احتمالی برای  ورزش در مدیریت بیماری دیابت نوع 2 باشد، حمایت می کند. با این حال با توجه به محدودیت روشهای این مطالعات و ناهمگونی های موجود به تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها و بررسی تأثیرات بلند مدت یوگا بر بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 نیاز داریم.

در حالیکه یوگا درمانی دارای فوایدی واقعی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است اما نباید جایگزین  تمام بخشهای رژیم ورزشی فعلی شما شود. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Diabetes Investigationمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/yoga-could-have-health-benefits-for-adults-with-type-2-diabetes-94561344.html